خصوصيات مدرسه خوب چيست؟

مدرسه خانه دوم ماست. اين جمله ايست که از کودکي به ما آموخته شده است و هيچ گاه از ياد نبرده‌ايم اما همانطور که محيط خانه و خانواده بايد داراي يک سري ويژگي ها باشد تا تربيت فرزندان و روابط بين اعضاء خانواده به بهترين شکل ممکن باشد، محيط مدرسه نيز بايد داراي اين چنين ويژگي هايي باشد.

 

انتخاب مدرسه خوب هميشه يکي از دغدغه هاي با اهميت والدين در زمينه تربيت فرزندانشان مي‌باشد.

 

مدرسه خوب ويژگي هاي بسياري دارد که اين خصوصيات هم مادي مي باشند و هم غيرمادي. در ادامه به معرفي تعدادي از اين ويژگي ها خواهيم پرداخت ( ويژگي هاي مادي يک مدرسه ). مدرسه بايد علاوه بر داشتن محيط آموزشي مناسب داراي محيط سرگرمي و ورزشي و تفريحي مناسبي هم باشد.

 

خصوصيات مدرسه خوب

شرايط محيطي و فضاي مدارس خوب

مدرسه خوب داراي محيطي نشاط آور و زيبا است و ابعاد کلاس ها و نيمکت ها مناسب باسن و جثه بچه ها طراحي شده است. همچنين داراي فضاي علمي و فرهنگي و هنري مناسب با با مقطع تحصيلي دانش آموز است. مجهز به سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي مناسب بوده و کلاسها داراي روشنايي کافي مي‌باشند. مدارس نمونه بايد داراي امکانات آموزشي و آزمايشگاهي مناسب باشد. بايد در جهت ارتقاي استعدادهاي دانش آموزان کوشا بوده و تمامي امکانات مورد نياز  را در اختيار آنها قرار دهد.

 

(در خصوصيات غير مادي مدرسه موفق) علاوه برمواردي که در بالا با عنوان ويژگي هاي مادي ذکر شد خصوصيات مدرسه خوب است که بتواند ويژگي هايي غير مادي خوبي هم ارائه دهد.

 

کادر به روز و مجرب

 

مدرسه خوب داراي مديري با تقويم آموزشي و برنامه اجرايي سالانه است و از مستخدمين گرفته تا مديران و معاونان با دانش آموزان به بهترين نحو ممکن ارتباط برقرار کرده و معمولاً رابطه اي دوستانه دارند.

 

معلمان و عوامل آموزشي داراي سطح سواد کافي بوده و از اطلاعات بروزي برخوردار باشند. با اداره آموزش و پرورش و ديگر سازمانهاي مربوطه ارتباط خوب و مؤثري دارد و بين مديران و عوامل آموزشي و والدين دانش آموزان ارتباط و تعامل مناسبي برقرار باشد و به نوعي نسبت به مدرسه احساس مسئوليت دارند.

 

هدف از برنامه ريزي صحيح استفاده مفيد از زمان است اين کار به زندگي دانش آموز جهت مي‌دهد و اهميت آن زمان مشخص مي‌شود که کار زياد است و زمان کمي براي آن وجود دارد.

 

چگونه بفهميم مدرسه خوب است؟

روش هايي وجود دارد که مي توانيد قبل از اينکه حتي در آنجا شغل خود را بيابيد ، و همچنين ويژگي هاي کليدي هر مدرسه موثر وجود دارد. ده بينش ساده به شما کمک مي کند تا بفهميد مدرسه شما با کيفيت است. اولين چيزي که هنگام ورود به مدرسه از شما استقبال مي کند کارمندان دفتر هستند. اقدامات آنها زمينه ساز بقيه مدرسه است.

 

چه چيزي باعث موفقيت يک مدرسه مي شود؟

اگرچه نمرات آزمون مهم هستند ، اما به ندرت درباره بررسي همه عواملي که باعث موفقيت يک مدرسه مي شود چيزي مي شنويد. اين ويژگي ها يک مدرسه را خوب مي کند: 1. دانش آموزان مي خواهند آنجا باشند مدارس موثر آب و هواي گرم دارند. دانش آموزان احساس خوشامد مي کنند و مي دانند که کارکنان به آنها اهميت مي دهند.

 

در يک مدرسه با کيفيت به دنبال چه چيزي بگرديم؟

به دنبال يک مدرسه با کيفيت باشيد که در ايجاد فضايي که معلمان مي خواهند با يکديگر به اشتراک بگذارند تلاش کند. اين بايد همان چيزي باشد که رهبري مدرسه و بخش در تلاش براي الگوسازي آن هستند. در مدارسي كه به اشتراك بين بخشي و بين بخشي پاداش مي دهند ، شاهد افزايش چشمگيري در كيفيت تدريس در كلاس خواهيم بود.

 

چه چيزي باعث ايجاد يک معلم خوب در يک مدرسه مي شود؟

همه افراد در مدرسه با هم کار مي کنند ، به طور موثر با يکديگر ارتباط برقرار مي کنند و براي اطمينان از موفقيت دانش آموزان همکاري مي کنند. برنامه درسي مطابق با استانداردهاي ايالتي است. معلمان روش ارزيابي دولتي را درک مي کنند و از روشهاي آموزشي موثر مبتني بر تحقيق براي حمايت از عملکرد دانش آموز در اندازه گيري استفاده مي کنند.

 

کارمندان دفتر

اولين چيزي که هنگام ورود به مدرسه از شما استقبال مي کند کارمندان دفتر هستند. اقدامات آنها زمينه ساز بقيه مدرسه است. اگر دفتر کار براي معلمان ، والدين و دانش آموزان دعوت کننده است ، پس مديريت مدرسه خدمات مشتري را بسيار مهم مي داند. با اين حال ، اگر کارمندان دفتر ناراضي و بي ادب هستند ، بايد سوال کنيد که آيا کل مدرسه ، از جمله مدير مدرسه ، نگرش درستي نسبت به دانش آموزان ، والدين و معلمان دارند؟

 

مراقب مدارسي باشيد که کارمندان در آن قابل دسترسي نيستند. همانطور که براي انجام هر مشاغلي انجام مي دهيد ، به دنبال مدرسه اي باشيد که کارمندان آن دفتر صميمي ، کارآمد و آماده کمک باشند.

 

نگرش مدير اصلي

شما احتمالاً اين فرصت را داريد که قبل از کار در مدرسه با مدير ملاقات کنيد. نگرش او براي شما و کل مدرسه فوق العاده مهم است. مدير اصلي بايد باز ، تشويق کننده و مبتکر باشد. او بايد در تصميم گيري هاي خود دانشجو محور باشد. مدير همچنين بايد معلمان را توانمند سازد در حالي که هر ساله آنها حمايت و آموزش لازم را براي رشد دارند.

 

مديراني که هرگز حضور ندارند يا در معرض نوآوري نيستند ، کار در آنها دشوار خواهد بود ، در نتيجه اگر در چنين مدرسه اي شغل مي گيريد ، کارمندان ناراضي از جمله شما کار مي کنند.

 

ترکيبي از معلمان جديد و پيشکسوت

معلمان جديد براي آموزش و نوآوري وارد مدرسه اي مي شوند که اخراج شده است. بسياري احساس مي کنند که مي توانند تغييري ايجاد کنند. در عين حال ، آنها اغلب چيزهاي زيادي در مورد مديريت کلاس و عملکرد سيستم مدرسه دارند. در مقابل ، معلمان پيشکسوت سالها تجربه و درک در مورد نحوه اداره کلاسهاي خود و انجام کارها در مدرسه را ارائه مي دهند ، اما ممکن است آنها از نوآوري مراقب باشند. ترکيبي از پيشکسوتان و تازه واردان مي تواند شما را براي يادگيري انگيزه دهد و به شما کمک کند تا به عنوان يک معلم رشد کنيد.

 

ترکيبي از معلمان جديد و پيشکسوت

معلمان جديد براي آموزش و نوآوري وارد مدرسه اي مي شوند که اخراج شده است. بسياري احساس مي کنند که مي توانند تغييري ايجاد کنند. در عين حال ، آنها اغلب چيزهاي زيادي در مورد مديريت کلاس و عملکرد سيستم مدرسه دارند. در مقابل ، معلمان پيشکسوت سالها تجربه و درک در مورد نحوه اداره کلاسهاي خود و انجام کارها در مدرسه را ارائه مي دهند ، اما ممکن است آنها از نوآوري مراقب باشند. ترکيبي از پيشکسوتان و تازه واردان مي تواند شما را براي يادگيري انگيزه دهد و به شما کمک کند تا به عنوان يک معلم رشد کنيد.

 

دانشجو محور

براي اينکه واقعاً موثر باشد ، يک مدير اصلي بايد يک سيستم از ارزشهاي اصلي ايجاد کند که کل کارکنان از آن استفاده مي کنند. براي اين کار ، او بايد معلمان و کارمندان را درگير کند. يک موضوع مشترک براي هر يک از ارزشهاي اصلي بايد نگاه دانش آموز محور به آموزش باشد. وقتي تصميمي در مدرسه گرفته مي شود ، هميشه بايد اولين فکر را داشته باشيد: "چه چيزي براي دانش آموزان بهتر است؟" وقتي همه اين عقيده را داشته باشند ، جنگ کمتر خواهد شد و مدرسه مي تواند به کار آموزش بپردازد.

 

برنامه راهنمايي

بيشتر نواحي مدارس معلمان جديد را در طول سال اول خود راهنمايي مي کنند. بعضي از آنها برنامه هاي مربيگري رسمي دارند در حالي که برخي ديگر معلمان جديد را به عنوان آموزگار غيررسمي تر معرفي مي کنند. با اين حال ، هر مدرسه بايد مربيان جديدي را در اختيار معلمان قرار دهد ، چه مربي ورودي تازه وارد دانشگاه باشد يا از مدرسه ديگري. مربيان مي توانند به معلمان جديد کمک کنند تا فرهنگ مدرسه را بفهمند و بروکراسي آن را در مناطق متنوعي مانند سفرهاي ميداني و خريد لوازم کلاس گشت بزنند.

 

سياست هاي وزارتخانه به حداقل ممکن مي رسد

تقريباً هر بخش در يک مدرسه سهم خود را از سياست و نمايش خواهد داشت. به عنوان مثال ، يک گروه رياضي ممکن است معلماني داشته باشد که قدرت بيشتري مي خواهند يا سعي مي کنند سهم بيشتري از منابع اين بخش را بدست آورند. براي انتخاب دوره هاي سال بعد يا تعيين اينکه چه کسي مي تواند به کنفرانس هاي خاص برود ، احتمالاً سيستم ارشد وجود دارد. يک مدرسه با کيفيت به اين نوع رفتارها اجازه نمي دهد که هدف اساسي آموزش دانش آموزان را تضعيف کند.

 

رهبران مدرسه بايد در مورد اهداف هر بخش روشن باشند و با روساي بخش ها براي ايجاد يک محيط همکاري که سياست در آن حداقل باشد ، کار کنند.

 

دانشکده توانمند و درگير است

هنگامي که دانشکده توان تصميم گيري با حمايت دولت را دارد ، سطح اعتماد افزايش مي يابد که امکان نوآوري بيشتر و آموزش موثرتر را فراهم مي کند. معلمي که احساس قدرت و درگير شدن در روند تصميم گيري مي کند ، رضايت شغلي بيشتري دارد و تمايل بيشتري به پذيرش تصميماتي دارد که ممکن است با آنها مخالف باشد. اين ، دوباره ، با ارزشهاي اصلي و اصلي شروع مي شود که مربوط به تعيين بهترين حالت براي دانش آموزان است.

 

مدرسه اي که در آن عقايد معلمان ارزشي قائل نباشند و در آنجا احساس ناتواني کنند ، منجر به معلمين ناراضي مي شود که تمايلي ندارند که به همان اندازه در تدريس خود تلاش کنند. اگر عباراتي مانند "چرا زحمت مي کشيد؟" را مي شنويد ، مي توانيد به اين نوع مدرسه بگوييد.

 

کار گروهي

حتي در بهترين مدارس ، معلماني خواهند بود که نمي خواهند با ديگران به اشتراک بگذارند. آنها کساني هستند که صبح به مدرسه مي رسند ، در اتاقشان را مي بندند و به جز جلسات اجباري بيرون نمي آيند. اگر اکثر معلمان در مدرسه اين کار را انجام مي دهند ، واضح رفتار کنيد.

 

به دنبال يک مدرسه با کيفيت باشيد که در ايجاد فضايي که معلمان مي خواهند با يکديگر به اشتراک بگذارند تلاش کند. اين بايد همان چيزي باشد که رهبري مدرسه و بخش در تلاش براي الگوسازي آن هستند. در مدارسي كه به اشتراك بين بخشي و بين بخشي پاداش مي دهند ، شاهد افزايش چشمگيري در كيفيت تدريس در كلاس خواهيم بود.

 

ارتباطات صادقانه و مکرر است

رهبري مدرسه در يک مدرسه با کيفيت ، معلمان ، کارکنان ، دانش آموزان و والدين را به طور مکرر در مورد آنچه اتفاق مي افتد برقرار مي کند. شايعات و شايعات معمولاً در مدارسي بيداد مي کنند که مديران به سرعت دلايل تصميم گيري يا تغييرات آينده را اعلام نمي کنند. رهبري مدرسه بايد مرتباً با کارکنان ارتباط برقرار کند. مدير و مديران بايد يک سياست درب باز داشته باشند تا معلمان و کارکنان در صورت بروز سوالات و نگراني ها را مطرح کنند.

 

مشارکت والدين

بسياري از مدارس راهنمايي و دبيرستان استرس والدين را تحت فشار قرار نمي دهند. آنها بايد. اين وظيفه مدرسه است که والدين را به خود جلب کند و به آنها کمک کند درک کنند چه کاري مي توانند انجام دهند. هرچه يک مدرسه والدين را بيشتر درگير کند ، رفتار و عملکرد دانش آموزان بهتر خواهد بود. بسياري از والدين مي خواهند بدانند كه در كلاس چه مي گذرد اما راهي براي فهميدن چگونگي انجام اين كار ندارند.

 

مدرسه اي که هم به دلايل مثبت و هم به دليل منفي بر تماس والدين تأکيد کند ، با گذشت زمان موثرتر خواهد شد. خوشبختانه ، اين چيزي است که هر معلم مي تواند آن را تأسيس کند حتي اگر مدرسه به طور کلي بر چنين درگيري تأکيد نکند.